PROCÉS

Activitat 0. PER COMENÇAR.
a) Abans de començar, és convenient que et descarreguis al teu USB la fitxa "0-PER COMENÇAR"  que hauràs d'anar omplint a mesura que vagis avançant en aquesta activitat.

b) Un cop fet això, descarrega't i llegeix-te aquest document

                            "SENTIT DEL POBLE D'ISRAEL"

c) Ara ja pots completar la primera part de la fitxa "PER COMENÇAR"

d) Tot just comencem un viatge a la història del poble d'Israel. És important conèixer com més aspectes millor del seu passat per tal d'entendre'l i comprendre'l. 
    Et proposem que també reflexionis una mica sobre tu mateix. T'ajudarà a fer-ho completar la segona part de la fitxa "PER COMENÇAR".

  e) Un cop enllestida tota aquesta fitxa ja la podràs entregar al mestre.



Activitat 1. ELS PATRIARQUES

       És el moment de començar aquest viatge. Aquesta primera etapa la iniciarem amb la figura d’Abraham, patriarca nascut a Gaza i iniciador del que coneixem com “història del poble d’Israel”. Responent a l’oferiment de Jahvé, inicia amb la seva família un viatge que el durà a ...

      Anirem coneixent com els seus descendents i tot el poble d’Israel (“el poble escollit”) continua la relació amb el seu Déu. Però no tot serà fàcil...

Però millor que ho aneu descobrint vosaltres a mesura que aneu visitant els següents enllaços:

Abraham i el pacte amb Jahvé

Bíblia online. Busqueu i llegiu Gn 27, 1-44

Abraham i la seva descendència


       Un cop consultats aquests enllaços, és el moment de completar la fitxa "Els Patriarques" que t'hem entregat o que et pots descarregar clicant aquí

      Quan acabis, també podràs completar la primera columna de la “Línia cronològica 1” amb tot el que has après d’aquesta època de la història del poble d’Israel.



Activitat 2a. EGIPTE. L’ÈXODE


     El poble d’Israel és a Egipte, sota l’opressió del faraó Tutankamon. Ells, que eren “el poble escollit”, ara estan sotmesos al poder del faraó i viuen com esclaus al país de les piràmides. Empesos per la fam i les males collites van sortir de Canaan en direcció a Egipte buscant un millor lloc per viure. 
  
     Però ara es pregunten: On és Déu? Per què no ens ajuda i ens allibera?
     Apareix en escena una de les grans figures d’Israel: Moisès. Però la seva feina no és fàcil. Com alliberar  el seu poble? Com tornar a la terra promesa? Com respondran els israelites?
     Clicant els següents enllaços trobaràs tota la informació que necessites per completar la primera part de l'activitat “L’Èxode del poble d’Israel” que t'hem entregat o que pots descarregar clicant aquí






Bíblia online. Les 10 plagues
Ex 7, 14-25    -    Ex 9, 13-35    -    Ex 8, 20-32 
Ex 9, 8-12    -    Ex 8, 12-15    -    Ex 9, 1-7  
Ex 11, 1-10    -    Ex 10, 1-20    -    Ex 8, 1-15 
Ex 10, 21-29
https://www.youtube.com/watch?v=g_zfpo-20EU
Moisès i la sortida d’Egipte
L’Èxode i el pacte amb Jahvé


   
    Per cert...ja has “enxampat” les dues mentides que han aparegut? Crec recordar que una estava a “l’activitat 1 i l'altra en aquesta...


     Ara és el moment de completar la segona  i la tercera columna de la “Línia cronològica 1” amb tot el que has après d’aquestes èpoques de la història del poble d’Israel.




Activitat 2b. LES PLAGUES i CONFLICTES DEL MÓN ACTUAL

     Per poder fer la segona part d’aquesta activitat anomenada “Les plagues i conflictes del món actual” cal que formeu un grup de 4 persones.
   
     Heu de triar una de les “plagues o conflictes” que us proposem i, recollint la informació dels enllaços que us adjuntem, explicar-la als companys. Ho fareu mitjançant la fitxa “Les plagues i els conflictes del món actual” que us podeu descarregar aquí. Així la podeu guardar a la vostra memòria USB i anar-la completant.
    

Caldrà que prepareu una petita exposició oral de 5 minuts mentre projecteu la fitxa a la pissarra digital. 
També haureu d’entregar-ne una còpia per escrit al mestre.



·       el primer grup d’enllaços que trobareu a cada “plaga o conflicte” us ajudarà a descriure i localitzar el problema.
Ø      el segon grup d’enllaços mostra alguna entitat que hi dóna resposta o suport.
ü     el tercer grup d’enllaços us permetrà conèixer encara millor alguns aspectes de cadascuna de les “plagues o conflictes”.

Aquestes són les propostes i els enllaços necessaris:

1.- Nens hospitalitzats - malalties llarga durada 
2.- Fam i desnutrició
3.- Conflictes armats i els nens soldats
4.- Les migracions
5.- Gent gran
6.- Quart món
7.- El canvi climàtic / Degradació ambiental
8.- Infants i joves en risc d'exclusió social

            Visionar i consultar tots els enllaços us donarà la informació que necessiteu.

1.- Nens hospitalitzats – malalties llarga durada

·       http://bid.ub.edu/19rodri1.htm Llegir punt “1-Introducció”.




2.- Fam i desnutrició 



 3.- Conflictes armats i els nens soldats



4.- Les migracions



 5.- Gent gran


Ø http://www.amicsdelagentgran.org/ Apartats “Qui som? – Què fem?”
Ø http://www.solidaritatgentgran.org/ Apartats “Qui som? – Què fem?”



6.- Quart món

Ø https://www.arrelsfundacio.org/  Apartats “Qui som? – Què fem?”
Ø http://www.caritasbcn.org/ca/ Apartats “Qui som? – Què fem?”
Ø https://www.bancdelsaliments.org/ca/el_banc_dels_aliments/ Apartats “Qui som? – Què fem?”


 7.- El canvi climàtic / degradació ambiental





 8.- Infants i joves en risc d’exclusió social



ü http://www.youtube.com/watch?v=MSxNajpK_ak

 Per poder completar la fitxa amb els VALORS que hi apareixen, us pot ser d’utilitat el llistat que podeu consultar clicant aquí.

Per poder completar la fitxa amb la VISIÓ CRISTIANA, us poden ser d’utilitat les cites bíbliques que podeu consultar clicant aquí. 

Disposeu de dues sessions per redactar i preparar la fitxa i l'exposició oral.

                 Endavant!



Activitat 2c. ENS AVALUEM. I ARA...QUÈ?

     Un cop acabat el treball en grup, és el moment que en facis una valoració. Per això t’entreguem una fitxa (també la pots descarregar clicant aquí) amb dues parts ben diferenciades.


a) Has de fer una valoració de com ha anat el treball amb el teu grup. Per això cal que responguis aquesta graella on et preguntem sobre el treball del grup i també sobre com t’has involucrat tu personalment en el treball. Has de llegir atentament tots els apartats i encerclar la puntuació que creguis més justa (10 punts, 8 punts...). També et demanem que ens facis els comentaris que creguis oportuns sobre aquesta manera de treballar en equip.



    b)  La segona part es centra en el que has après i has descobert en aquest treball de “Les plagues actuals”. És important que a nivell personal ens expliquis què és el que més t’ha sorprès, quins aspectes t’han semblat més interessants de la “teva plaga”... I el més important: i ara què pots fer tu davant d’aquesta situació? T’ha fet plantejar-te alguna actuació concreta, algun canvi en la teva manera de fer, de pensar o de mirar al voltant?





Activitat 3a. ELS JUTGES

L’Èxode ja ha acabat! Finalment, 40 anys després, els descendents d’aquells israelites que havien sortit d’Egipte han retornat a ”la terra promesa”. Ho fan amb un nou líder i, el més important, amb una “Nova Aliança” amb Jahvé. Aquells 10 manaments que guarden dins l’Arca és la prova d’aquest pacte.

A Canaan hi ha altres pobles amb qui els israelites s’hauran d’enfrontar. A poc a poc el poble d’Israel va ocupant les terres de “la terra promesa”. Encara no són una nació, però tenen una mateixa fe en Jahvé, una mateixa història i en cas de perill s’ajunten per defensar-se dels enemics.


Els seus líders, a qui anomenen “JUTGES”, són els encarregats de governar-los i protegir-los.
    
Amb els enllaços següents pots entendre i descobrir els aspectes més importants d’aquesta etapa de la història del poble d’Israel. Així podràs completar la fitxa que t’entreguem o que pots descarregar clicant aquí.

        

Els jutges més importants:



Activitat 3b. ELS JUTGES - dramatitzacions

En aquesta activitat has conegut els principals jutges de la història del poble d’Israel. El seu paper no va ser fàcil, com tampoc ho és el dels jutges actuals. De vegades també nosaltres actuem com a “jutges”, decidint aspectes com el que està “bé” o “malament” basant-nos en prejudicis, en les nostres impressions...sense tenir en compte molts aspectes que interfereixen: l’entorn, la “història” de cadascú, les seves motivacions, els seus sentiments...


Us proposem una activitat (el guió de la qual et pots descarregar aqui) on, després de visualitzar algunes “situacions” determinades, haureu d’actuar com a “jutges”, decidint o intentant acordar unes solucions que convinguin a tots. 


Ara ja pots completar la quarta columna de la “Línia cronològica 1”!

No, em sembla que no...que en aquesta activitat no hi ha cap “T’he enxampat”!





Activitat 4a. ELS REIS

      Han passat uns anys... Som a Canaan, al voltant de l’any 1000 aJC. El poble d’Israel vol un rei poderós, un rei que amb el seu gran exèrcit els defensi dels seus enemics. A més a més, ha de ser un rei acceptat per totes les tribus! Qui podrà ser? El primer rei comença el seu regnat a Jerusalem, la primera capital del regne d’Israel.


      Descobrim amb aquesta activitat l’època dels REIS, una de les de major esplendor de la història del poble d’Israel, de la “història de la salvació”. 

Un cop consultats tots els enllaços podràs completar la fitxa que t'hem entregat o que pots descarregar-te aquí.



L’elecció del primer rei d’Israel:



Els principals Reis d’Israel:
https://www.youtube.com/watch?v=nm9wXALG3lk del minut 24,24 al minut 27



Ara ja tens tots els elements necessaris per a completar la darrera columna de la “Línia cronològica 1”.

Compte! Vigila!
No em diguis que no has trobat el parany amagat en aquesta activitat! 
Això vol dir que no “m’has enxampat”?
Doncs ja em portem tres.....!


Activitat 4b. ELS REIS – Jo mano, jo trio!


     Un governant ha de decidir de manera continuada i en molts àmbits diferents. D’ell s’espera que les seves decisions (que afecten a molta gent) les prengui d’una manera reflexiva, coherent i justificada. No seria bo per a ningú que el seu criteri es basés en aspectes irrellevants, arbitraris o injustos.

     Ara et toca a tu! Imagina’t que has de decidir com formar un grup de treball de 4 persones. Has de triar entre uns quants nois i noies que et proposem, cadascú amb unes característiques concretes. A qui tries? Per què? I si t’has de posar d’acord amb altres persones? Com defenses la teva tria? 




Activitat 4c. RESUMINT LA TAULA CRONOLÒGICA 1...

     Ja hem fet un bon tros de camí al costat del poble d’Israel en el viatge de la seva relació amb Jahvé.

     És el moment de recordar ordenadament les diferents etapes i alguns dels personatges més importants.

   Aprofita per repassar i comprovar si tens ja del tot completada la fitxa “Línia cronològica 1”!



Activitat 5a. LA DIVISIÓ DEL REGNE I LES INVASIONS ESTRANGERES


Salomó, el gran rei, ha mort. Els darrers anys del seu regnat no han estat fàcils: ja no és aquell líder respectat pel seu poble, que està cansat de tants impostos i d’un rei que sembla haver oblidat el seu únic Déu. 

Qui serà, doncs, el seu proper rei? Serà acceptat per tot el seu poble?

I com si no tinguessin ja prous problemes entre els jueus...per què els pobles veïns els envegen la terra? Per què no els deixen en pau? Què vol el gran rei babilònic Ptolomeu d’ells?

Arribem a una de les etapes més difícils de la història del poble d’Israel. Durant els propers anys viuran unes situacions que els posaran a prova com a poble i com a creients.

Consultant els enllaços que us proposem podreu completar aquesta part de la fitxa que us entreguem o que podeu descarregar clicant aqui.

    
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=ca buscar i llegir 1Re 12, 12-14
http://ca.wikipedia.org/wiki/Hist%C3%B2ria_d'Israel_i_Palestina només l’apartat “Divisió del Regne”
https://www.youtube.com/watch?v=xa9_q0VpNbo del minut 8 al 10,05



Ara ja pots completar la primera columna de la “Línia cronològica 2”.


Amb tanta divisió i tanta guerra no és estrany que pel mig hagi aparegut algun parany... Ja “m’has enxampat”?







Activitat 5b. LES MEVES “DIVISIONS” i “INVASIONS


A mesura que ens anem fent grans la nostra personalitat va madurant i es va reforçant. Això implica que de vegades podem entrar en conflicte amb aquells que ens envolten. Aquestes tensions poden ser conseqüència de diferents aspectes: opinions, punts de vista, normes, valors... 
 
I també pot ser que entrem en conflicte amb nosaltres mateixos, entre el que pensem i el que fem, o depenent de l’ambient on estiguem, dels nostres objectius...

 

En aquesta edat és important dedicar alguna estona a reflexionar sobre la pròpia realitat, sobre les nostres “divisions”.


Les activitats que us proposem us poden ajudar a situar-vos i a entendre-us una mica més. Ànims!




Activitat 6a. L’EXILI. ELS PROFETES


El poble d’Israel està dividit i exiliat en un país estranger, Babilònia. A més a més pateix humiliacions, prohibicions... Els israelites estan convençuts que la seva situació actual és un càstig de Deú pels seus pecats i la seva infidelitat. A més a més creuen que Jahvé mai més els perdonarà.

Però Déu no els ha deixat sols. Els ha enviat els profetes, personatges que denuncien els mals comportaments del poble i dels reis i que conviden tothom a una conversió sincera, retornant als manaments de Jahvé, el Déu que els estima, els perdona i que els salvarà.

Clicant els enllaços coneixereu els 3 profetes més importants d’aquesta època. Així podreu completar la fitxa que us entreguem (i que podeu descarregar-vos aquí) i també la segona columna de la “Línia cronològica 2”.


 



Activitat 6b. PROFETES D’AVUI EN DIA


També avui al nostre món hi ha persones que denuncien les injustícies que veuen al seu entorn. Amb el seu exemple i una actitud valenta ens demanen que actuem i ens fem solidaris amb ells, en el seu esforç per fer un món més just per a tothom.

Tot seguit podreu conèixer algunes d’aquestes persones i descobrir què han fet per poder-les anomenar “profetes d’avui en dia”




http://www.bbc.co.uk/spanish/seriemilenio05.htm

Activitat 6c. I NOSALTRES? SOM PROFETES?


     En el nostre dia a dia vivim i veiem situacions molt diveres. En algunes ocasions les circumstàncies del que passa ens poden semblar injustes. En aquests casos…com actuem? Ho denunciem? Intentem solucionar-ho o expressar la nostra opinió davant el desacord?
     
     Us proposem que a classe experimentem amb els nostres companys i companyes alguna situació on ens calgui “posicionar-nos” i decidir com actuar davant d’aquell fet.
     
Aixi doncs… ets profeta? Ets part activa d’un canvi per millorar una situació, o només t’ho mires?


Activitat 7. ISRAEL SOTA ELS GRANS IMPERIS

Des que va tornar de l’exili a Macedònia, el poble d’Israel va viure sotmès, l’un darrere de l’altre, als grans imperis: perses, grecs i romans.

Sota cadascun d’ells va viure unes circumstàncies socials, polítiques i religioses concretes...


Amb l’ajuda dels següents enllaços descobriràs les característiques que van marcar aquesta etapa de la seva història. Així podràs completar la fitxa que t'entreguem (i que pots descarregar aqui) i la darrera part de la "Línia cronològica 2".


https://www.youtube.com/watch?v=apPeTayzLD8 (del minut 4,30 al 5,30 i del 12,30 al 14)




Per cert...si has estat atent acabes de descobrir el darrer parany i ja ens has "enxampat"!

Ara només cal que entreguis la "Línia cronològica 2" i la fitxa "T'he enxampat" i... 

Bona feina, detectiu!






Activitat 8. QUÈ HEM APRÈS?


Després de tot aquest repàs a les diferents Etapes de la història del poble d’Israel, arribem al seu punt culminant: la vinguda de Jesús.
Aquesta “història de la salvació” té el seu sentit si ho entenem com un procés, com el camí que fa tota la humanitat a la recerca de Déu.

Totes les dificultats, dubtes, errades...tot ens parla dels homes i les dones que cerquen el sentit de la seva vida.

Aquella “Antiga Aliança” narrada a l’Antic Testament ara es renova amb una “Nova Aliança”, explicada i viscuda al Nou Testament.

Clicant el següent enllaç podràs completar la fitxa que t’entreguem (o que pots descarregar aquí).

Moltes gràcies per haver compartit aquest camí plegats!!!!