Activitat 0. PER
COMENÇAR.
a) Abans de començar, és convenient que et
descarreguis al teu USB la fitxa "0-PER COMENÇAR" que hauràs d'anar omplint a mesura que vagis avançant en aquesta activitat.
b) Un cop fet això, descarrega't i
llegeix-te aquest document
d) Tot just comencem un viatge a la història del poble d'Israel. És important conèixer com més aspectes millor del seu passat per tal d'entendre'l i comprendre'l.
Et proposem que també reflexionis una mica sobre tu mateix. T'ajudarà a fer-ho completar la segona part de la fitxa "PER COMENÇAR".
e) Un cop enllestida tota aquesta fitxa ja la podràs entregar al mestre.
Activitat 1. ELS PATRIARQUES

Anirem coneixent
com els seus descendents i tot el poble d’Israel (“el poble escollit”) continua
la relació amb el seu Déu. Però no tot serà fàcil...
Però millor que ho
aneu descobrint vosaltres a mesura que aneu visitant els següents enllaços:
Abraham i el pacte amb Jahvé
Bíblia online. Busqueu i llegiu Gn 27, 1-44
Abraham i la seva descendència
https://www.youtube.com/watch?v=xa9_q0VpNbo
(fins minut 6)

Quan acabis, també podràs completar la primera columna de la
“Línia cronològica 1” amb tot el que has après d’aquesta època de la
història del poble d’Israel.
El poble d’Israel és
a Egipte, sota l’opressió del faraó Tutankamon. Ells, que eren “el poble
escollit”, ara estan sotmesos al poder del faraó i viuen com esclaus al país de
les piràmides. Empesos per la fam i les males collites van sortir de Canaan en
direcció a Egipte buscant un millor lloc per viure.
Clicant els següents
enllaços trobaràs tota la informació que necessites per completar la primera
part de l'activitat “L’Èxode del
poble d’Israel” que t'hem entregat o que pots descarregar clicant aquí.
Bíblia online. Les 10 plagues
https://www.youtube.com/watch?v=g_zfpo-20EU
Moisès i la sortida d’Egipte
Activitat
2a. EGIPTE. L’ÈXODE

Però ara es pregunten: On
és Déu? Per què no ens ajuda i ens allibera?
Apareix en escena una
de les grans figures d’Israel: Moisès.
Però la seva feina no és fàcil. Com alliberar el seu poble? Com tornar a la
terra promesa? Com respondran els israelites?Bíblia online. Les 10 plagues
https://www.youtube.com/watch?v=g_zfpo-20EU
Moisès i la sortida d’Egipte
http://www.yodibujo.es/c_7423/lecturas-infantiles/historias-para-ninos/historia-de-pascua/pesaj-la-pascua-judia-o-fiesta-del-paso
https://drive.google.com/file/d/0BxDt6FGGQVmQM2VQWWJNQ0FFckU/view?usp=sharing
L’Èxode i el pacte amb Jahvéhttps://drive.google.com/file/d/0BxDt6FGGQVmQM2VQWWJNQ0FFckU/view?usp=sharing
Per cert...ja has “enxampat” les dues mentides que han aparegut? Crec recordar que una estava a
“l’activitat 1 i l'altra en aquesta...
Ara és el moment de
completar la segona i la tercera columna de la “Línia
cronològica 1” amb tot el que has après d’aquestes èpoques de la història del
poble d’Israel.
Per poder fer la segona part d’aquesta activitat anomenada “Les plagues i conflictes del món actual” cal que formeu un grup
de 4 persones.
Caldrà que prepareu una petita exposició oral de 5 minuts mentre
projecteu la fitxa a la pissarra digital.
També haureu d’entregar-ne una còpia per escrit al mestre.
Visionar i consultar tots els enllaços us donarà la informació que necessiteu.
1.- Nens hospitalitzats – malalties llarga durada

a) Has de fer una valoració de com ha anat el treball amb el teu grup. Per això cal que responguis aquesta graella on et preguntem sobre el treball del grup i també sobre com t’has involucrat tu personalment en el treball. Has de llegir atentament tots els apartats i encerclar la puntuació que creguis més justa (10 punts, 8 punts...). També et demanem que ens facis els comentaris que creguis oportuns sobre aquesta manera de treballar en equip.

L’Èxode ja ha acabat!
Finalment, 40 anys després, els descendents d’aquells israelites que havien
sortit d’Egipte han retornat a ”la terra promesa”. Ho fan amb un nou líder i,
el més important, amb una “Nova Aliança” amb Jahvé. Aquells 10 manaments que
guarden dins l’Arca és la prova d’aquest pacte.

http://recursos.cnice.mec.es/bibliainfantil/catalan/antiguo/personajes/josue.htm
Els jutges més importants:

Ara ja pots completar la quarta columna de la “Línia cronològica 1”!
Han passat uns
anys... Som a Canaan, al voltant de l’any 1000 aJC. El poble d’Israel vol un
rei poderós, un rei que amb el seu gran exèrcit els defensi dels seus enemics.
A més a més, ha de ser un rei acceptat per totes les tribus! Qui podrà ser? El
primer rei comença el seu regnat a Jerusalem, la primera capital del regne
d’Israel.
Descobrim amb aquesta
activitat l’època dels REIS, una de
les de major esplendor de la història del poble d’Israel, de la “història de la
salvació”.
Compte! Vigila!
Salomó,
el gran rei, ha mort. Els darrers anys del seu regnat no han estat fàcils: ja
no és aquell líder respectat pel seu poble, que està cansat de tants impostos i
d’un rei que sembla haver oblidat el seu únic Déu.
Qui serà, doncs, el seu proper rei? Serà acceptat per tot el seu poble?
Arribem a
una de les etapes més difícils de la història del poble d’Israel. Durant els
propers anys viuran unes situacions que els posaran a prova com a poble i com a
creients.

A mesura que ens anem fent grans la nostra personalitat va madurant i es va reforçant. Això implica que de vegades podem entrar en conflicte amb aquells que ens envolten. Aquestes tensions poden ser conseqüència de diferents aspectes: opinions, punts de vista, normes, valors...
El poble d’Israel està dividit i exiliat en un país
estranger, Babilònia. A més a més pateix humiliacions, prohibicions... Els
israelites estan convençuts que la seva situació actual és un càstig de Deú pels seus pecats i la seva
infidelitat. A més a més creuen que Jahvé mai més els perdonarà.
Però Déu no els ha deixat sols. Els ha enviat els profetes, personatges que denuncien els
mals comportaments del poble i dels reis i que conviden tothom a una conversió
sincera, retornant als manaments de Jahvé, el Déu que els estima, els perdona i
que els salvarà.
http://www.bbc.co.uk/spanish/seriemilenio05.htm
Ara només cal que entreguis la "Línia cronològica 2" i la fitxa "T'he enxampat" i...
Bona feina, detectiu!
Després de tot aquest
repàs a les diferents Etapes de la història del poble d’Israel, arribem al seu
punt culminant: la vinguda de Jesús.
Aquella “Antiga
Aliança” narrada a l’Antic Testament ara es renova amb una “Nova Aliança”, explicada i viscuda al Nou Testament.
Activitat
2b. LES PLAGUES i CONFLICTES DEL MÓN ACTUAL

Heu de triar una de les “plagues o
conflictes” que us proposem i, recollint la informació dels enllaços que us
adjuntem, explicar-la als companys. Ho fareu mitjançant la fitxa “Les plagues i els conflictes del món actual”
que us podeu descarregar aquí. Així la podeu guardar a la vostra memòria USB i
anar-la completant.

També haureu d’entregar-ne una còpia per escrit al mestre.
· el primer
grup d’enllaços que trobareu a cada “plaga o conflicte” us ajudarà a descriure
i localitzar el problema.
Ø el segon grup
d’enllaços mostra alguna entitat que hi dóna resposta o suport.
ü el tercer
grup d’enllaços us permetrà conèixer encara millor alguns aspectes de cadascuna
de les “plagues o conflictes”.
Aquestes són les propostes i els enllaços necessaris:
2.- Fam i desnutrició
3.- Conflictes armats i els nens soldats
4.- Les migracions
5.- Gent gran
6.- Quart món
7.- El canvi climàtic / Degradació ambiental
8.- Infants i joves en risc d'exclusió social
Visionar i consultar tots els enllaços us donarà la informació que necessiteu.
1.- Nens hospitalitzats – malalties llarga durada
· http://www.fapac.cat/sites/all/files/file/Publicacions/Fulls%20d'assessorament/full%20052.pdf
Llegir pàgina 1.
· http://bid.ub.edu/19rodri1.htm Llegir
punt “1-Introducció”.
ü https://www.youtube.com/watch?v=IsBOgT0YFbo
ü https://drive.google.com/file/d/0BxDt6FGGQVmQcEdwS3EtcW9DWU0/edit?usp=sharing
ü https://drive.google.com/file/d/0BxDt6FGGQVmQcEdwS3EtcW9DWU0/edit?usp=sharing
3.- Conflictes
armats i els nens soldats
4.- Les
migracions
· https://drive.google.com/file/d/0BxDt6FGGQVmQWm5icGFDMERzckE/edit?usp=sharing
Pàgines 2 i 3 del document
5.- Gent gran
Ø http://www.amicsdelagentgran.org/
Apartats “Qui som? – Què fem?”
Ø http://www.solidaritatgentgran.org/
Apartats “Qui som? – Què fem?”
Ø https://www.arrelsfundacio.org/ Apartats “Qui som? – Què fem?”
Ø http://www.caritasbcn.org/ca/ Apartats
“Qui som? – Què fem?”
Ø https://www.bancdelsaliments.org/ca/el_banc_dels_aliments/
Apartats “Qui som? – Què fem?”
7.- El canvi climàtic / degradació ambiental
8.- Infants i joves en risc d’exclusió social
ü http://www.youtube.com/watch?v=MSxNajpK_ak
Per poder completar
la fitxa amb els VALORS que hi apareixen, us pot ser d’utilitat el llistat
que podeu consultar clicant aquí.
Per poder completar
la fitxa amb la VISIÓ CRISTIANA, us poden ser d’utilitat les cites bíbliques
que podeu consultar clicant aquí.
Disposeu de dues sessions per redactar i preparar la fitxa i l'exposició oral.
Endavant!
Activitat
2c. ENS AVALUEM. I ARA...QUÈ?
Un cop acabat el
treball en grup, és el moment que en facis una valoració. Per això t’entreguem
una fitxa (també la pots descarregar clicant aquí) amb dues parts ben
diferenciades.

a) Has de fer una valoració de com ha anat el treball amb el teu grup. Per això cal que responguis aquesta graella on et preguntem sobre el treball del grup i també sobre com t’has involucrat tu personalment en el treball. Has de llegir atentament tots els apartats i encerclar la puntuació que creguis més justa (10 punts, 8 punts...). També et demanem que ens facis els comentaris que creguis oportuns sobre aquesta manera de treballar en equip.

b) La
segona part es centra en el que has
après i has descobert en aquest treball de “Les plagues actuals”. És
important que a nivell personal ens expliquis què és el que més t’ha sorprès,
quins aspectes t’han semblat més interessants de la “teva plaga”... I el més
important: i ara què pots fer tu davant d’aquesta situació? T’ha fet plantejar-te
alguna actuació concreta, algun canvi
en la teva manera de fer, de pensar o de mirar al voltant?
Activitat 3a. ELS
JUTGES

A Canaan hi ha altres
pobles amb qui els israelites s’hauran d’enfrontar. A poc a poc el poble
d’Israel va ocupant les terres de “la terra promesa”. Encara no són una nació,
però tenen una mateixa fe en Jahvé, una mateixa història i en cas de perill
s’ajunten per defensar-se dels enemics.

Els seus líders, a
qui anomenen “JUTGES”, són els encarregats de governar-los i protegir-los.
Amb els enllaços
següents pots entendre i descobrir els aspectes més importants d’aquesta etapa
de la història del poble d’Israel. Així podràs completar la fitxa que
t’entreguem o que pots descarregar clicant aquí.
El retorn a Canaan:
https://www.youtube.com/watch?v=xa9_q0VpNbo
(del minut 6 al minut 7)
http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bible=Bible&l=ca
buscar dues cites: al Deuteronomi la cita és Dt 34,1-9 i al llibre de Josué, la
cita és Jos 1,1-5
http://recursos.cnice.mec.es/bibliainfantil/catalan/antiguo/personajes/josue.htm
Els jutges més importants:
Activitat 3b. ELS
JUTGES - dramatitzacions
En aquesta activitat
has conegut els principals jutges de la història del poble d’Israel. El seu
paper no va ser fàcil, com tampoc ho és el dels jutges actuals. De vegades també
nosaltres actuem com a “jutges”, decidint aspectes com el que està “bé” o “malament”
basant-nos en prejudicis, en les nostres impressions...sense tenir en compte
molts aspectes que interfereixen: l’entorn, la “història” de cadascú, les seves
motivacions, els seus sentiments...
Us proposem una
activitat (el guió de la qual et pots descarregar aqui) on, després de visualitzar algunes “situacions” determinades, haureu
d’actuar com a “jutges”, decidint o intentant acordar unes solucions que convinguin
a tots.

Ara ja pots completar la quarta columna de la “Línia cronològica 1”!
No,
em sembla que no...que en aquesta activitat no hi ha cap “T’he enxampat”!
Activitat 4a. ELS
REIS


Un cop consultats tots els enllaços podràs completar la fitxa que t'hem entregat o que pots descarregar-te aquí.
Els
principals Reis d’Israel:
https://www.youtube.com/watch?v=xa9_q0VpNbo
del minut 7 al minut 8,45
https://www.youtube.com/watch?v=nm9wXALG3lk
del minut 24,24 al minut 27
Ara ja tens tots els
elements necessaris per a completar la darrera columna de la “Línia cronològica
1”.
Compte! Vigila!
No em diguis
que no has trobat el parany amagat en aquesta activitat!
Això vol dir que no “m’has
enxampat”?
Doncs ja em portem tres.....!
Activitat 4b. ELS
REIS – Jo mano, jo trio!
Un governant ha de
decidir de manera continuada i en molts àmbits diferents. D’ell s’espera que
les seves decisions (que afecten a molta gent) les prengui d’una manera reflexiva, coherent i justificada. No
seria bo per a ningú que el seu criteri es basés en aspectes irrellevants, arbitraris o injustos.
Ara et toca a tu! Imagina’t
que has de decidir com formar un grup de
treball de 4 persones. Has de triar entre uns quants nois i noies que et
proposem, cadascú amb unes característiques concretes. A qui tries? Per què? I
si t’has de posar d’acord amb altres persones? Com defenses la teva tria?
Activitat
4c. RESUMINT LA TAULA CRONOLÒGICA 1...
Ja hem fet un bon
tros de camí al costat del poble d’Israel en el viatge de la seva relació amb Jahvé.
És el moment de
recordar ordenadament les diferents etapes i alguns dels personatges més
importants.
Aprofita per repassar
i comprovar si tens ja del tot completada la fitxa “Línia cronològica 1”!
Activitat 5a. LA DIVISIÓ DEL REGNE I LES INVASIONS ESTRANGERES

Qui serà, doncs, el seu proper rei? Serà acceptat per tot el seu poble?
I com si
no tinguessin ja prous problemes entre els jueus...per què els pobles veïns els
envegen la terra? Per què no els deixen en pau? Què vol el gran rei babilònic
Ptolomeu d’ells?

Consultant
els enllaços que us proposem podreu completar aquesta part de la fitxa que us
entreguem o que podeu descarregar clicant aqui.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?lang=ca
buscar i llegir 1Re 12, 12-14
http://ca.wikipedia.org/wiki/Hist%C3%B2ria_d'Israel_i_Palestina
només l’apartat “Divisió del Regne”
https://www.youtube.com/watch?v=xa9_q0VpNbo
del minut 8 al 10,05
Ara ja pots
completar la primera columna de la “Línia cronològica 2”.
Amb tanta
divisió i tanta guerra no és estrany que pel mig hagi aparegut algun parany... Ja “m’has enxampat”?
Activitat
5b. LES MEVES “DIVISIONS” i “INVASIONS”

A mesura que ens anem fent grans la nostra personalitat va madurant i es va reforçant. Això implica que de vegades podem entrar en conflicte amb aquells que ens envolten. Aquestes tensions poden ser conseqüència de diferents aspectes: opinions, punts de vista, normes, valors...
I també pot ser que entrem en conflicte amb
nosaltres mateixos, entre el que pensem i el que fem, o depenent de l’ambient
on estiguem, dels nostres objectius...
En aquesta edat és important dedicar alguna
estona a reflexionar sobre la pròpia realitat, sobre les nostres “divisions”.
Les activitats que us proposem us poden
ajudar a situar-vos i a entendre-us una mica més. Ànims!
Activitat
6a. L’EXILI. ELS PROFETES


Clicant els enllaços coneixereu els 3 profetes més
importants d’aquesta època. Així podreu completar la fitxa que us entreguem (i que podeu descarregar-vos aquí) i
també la segona columna de la “Línia cronològica 2”.
Activitat
6b. PROFETES D’AVUI EN DIA
També avui al nostre món hi ha persones que denuncien les
injustícies que veuen al seu entorn. Amb el seu exemple i una actitud valenta ens
demanen que actuem i ens fem solidaris amb ells, en el seu esforç per fer un món
més just per a tothom.
Tot seguit podreu conèixer algunes d’aquestes persones i descobrir
què han fet per poder-les anomenar “profetes d’avui en dia”
Activitat
6c. I NOSALTRES? SOM PROFETES?
En el nostre dia a
dia vivim i veiem situacions molt diveres. En algunes ocasions les circumstàncies
del que passa ens poden semblar injustes. En aquests casos…com actuem? Ho
denunciem? Intentem solucionar-ho o expressar la nostra opinió davant el
desacord?
Us proposem que a
classe experimentem amb els nostres companys i companyes alguna situació on ens
calgui “posicionar-nos” i decidir com actuar davant d’aquell fet.
Aixi doncs… ets
profeta? Ets part activa d’un canvi per millorar una situació, o només t’ho
mires?
Activitat
7. ISRAEL SOTA ELS GRANS IMPERIS
Des que va tornar de
l’exili a Macedònia, el poble d’Israel va viure sotmès, l’un darrere de l’altre,
als grans imperis: perses, grecs i romans.
Sota cadascun d’ells
va viure unes circumstàncies socials, polítiques i religioses concretes...
Amb l’ajuda dels següents
enllaços descobriràs les característiques que van marcar aquesta etapa de la
seva història. Així podràs completar la fitxa que t'entreguem (i que pots descarregar aqui) i la darrera part de la "Línia cronològica 2".

Per cert...si has estat atent acabes de descobrir el darrer parany i ja ens has "enxampat"!
https://www.youtube.com/watch?v=NfdXMtiw9YA
(del minut 1 al 2)
https://www.youtube.com/watch?v=apPeTayzLD8
(del minut 4,30 al 5,30 i del 12,30 al 14)
https://www.youtube.com/watch?v=xa9_q0VpNbo
(del minut 10 al 12)

Per cert...si has estat atent acabes de descobrir el darrer parany i ja ens has "enxampat"!
Ara només cal que entreguis la "Línia cronològica 2" i la fitxa "T'he enxampat" i...
Bona feina, detectiu!
Activitat
8. QUÈ HEM APRÈS?

Aquesta “història de
la salvació” té el seu sentit si ho entenem com un procés, com el camí que fa tota la humanitat a la
recerca de Déu.
Totes les
dificultats, dubtes, errades...tot ens parla dels homes i les dones que cerquen
el sentit de la seva vida.

Clicant el següent
enllaç podràs completar la fitxa que t’entreguem (o que pots descarregar aquí).
Moltes gràcies per
haver compartit aquest camí plegats!!!!